教員紹介家接 哲次

家接 哲次 Tetsuji Ietsugu

所属 大学院 人間生活科学研究科 幼児保育学専攻/人間生活科学部 教育保育学科
職名 教授
学位 博士(医学)
専門分野 精神医学、臨床心理学
研究室 3号館 3階 3306室
E-Mail iezgu
最終学歴 名古屋市立大学大学院医学研究科
略歴(職歴) 2002年 名古屋経済大学短期大学部講師
2005年 名古屋経済大学短期大学部准教授
*2008 University of Colorado, Department of Psychology (visiting scholar)
2013年 名古屋経済大学短期大学部教授
*2013 University of Oxford, Department of Psychiatry (academic visitor)
2017年 名古屋経済大学人間生活科学部教育保育学科教授
2017年 名古屋経済大学大学院人間生活科学研究科 幼児保育学専攻教授

教育・研究テーマ

研究テーマ マインドフルネスアプローチの効果
担当科目 【大学】相談援助、心の科学、教育・青年心理学
【大学院】カウンセリング研究、相談援助研究など計5科目
ゼミテーマ 自己理解

著作・活動

主な著書・論文

論文・寄稿 

    *written in Japanese

  • Ietsugu T (2018). A Pilot Study of Low-dose Mindfulness-Based Cognitive Therapy for a Non-clinical Population, Journal of Education and Childcare, Nagoya University of Economics/Nagoya University of Economics Junior College, 4, 61-66.
  • Ietsugu T & Terada Y (2018). A Pilot study of Mindfulness-Based Mental Training for Team-Sport Athletes, Journal of Education and Childcare, Nagoya University of Economics/Nagoya University of Economics Junior College, 4, 67-71.
  • Ietsugu T(2018). Learning of Mindfulness-Based Cognitive Therapy: Inquiry and Embodiment of Mindfulness, Japanese Journal of Mindfulness, 2(2).*
  • Ietsugu T(2017). Mindfulness-Based Cognitive Therapy: What Is Required of the Instructor, Japanese Journal of Psychiatric Treatment, 32(5), 599-604.*
  • Ietsugu T, Crane C, Hackmann A, Brennan K, Gross M, Crane RS, Silverton S, Radford S, Eames C, Fennell MJV, Williams JMG, Barnhofer T (2015). Gradually Getting Better: Trajectories of Change in Rumination and Anxious Worry in Mindfulness-Based Cognitive Therapy for Prevention of Relapse to Recurrent Depression, Mindfulness, 6, 1088-1094.
  • Ietsugu T(2013). Mindfulness-Based Cognitive Therapy and Morita Therapy for Depression: Old and New Mindfulness Approaches in the East and West. Journal of Early Childhood Education, Nagoya Keizai University,25, 57-62.
  • Furukawa TA, Nakano Y, Funayama T, Ogawa S, Ietsugu T, Noda Y, Chen J, Watanabe N & Akechi T (2013). Cognitive-behavioral therapy modifies the naturalistic course of social anxiety disorder: Findings from an ABA design study in routine clinical practices. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 67, 139-147.
  • Ietsugu T. (2012). Parental Behavior as a Cause of Their Children’s Depression. Journal of Early Childhood Education, Nagoya Keizai University, 24, 59-65.
  • Chen J, Furukawa TA, Nakano Y, Ietsugu T, Ogawa S, Funayama T,Watanabe N, Noda Y, Rapee RM (2010). Video feedback with peer ratingsin naturalistic anxiety-provoking situations for social anxiety disorder: Preliminary report.Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 41(1),6-10.
  • Watanabe N, Furukawa TA, Chen J, Kinoshita Y, Nakano Y, Ogawa S, Funayama T, Ietsugu T, Noda Y. (2010). Change in quality of life and their predictors in the long-term follow-up after group cognitive behavioral therapy for social anxiety disorder: a prospective cohort study. BMC Psychiatry. 2010 Oct 14;10:81.
  • Akechi T, Ietsugu T, Sukigara M, Okamura H, Nakano T, Akizuki N,Okamura M, Shimizu K, Okuyama T, Furukawa TA, Uchitomi Y (2009). Symptom indicator of severity of depression in cancer patients: a comparison of the DSM-IV criteria with alternative diagnostic criteria.General Hospital Psychiatry, 31(3),225-232.
  • Furukawa TA, Chen J, Watanabe N, Nakano Y, Ietsugu T, Ogawa S,Funayama T & Noda Y (2009). Videotaped experiments to drop safety behaviors and self-focused attention for patients with social anxiety disorder: Do they change subjective and objective evaluations of anxiety and performance? Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 40, 202-210.
  • Ietsugu T, Sukigara, M. & Furukawa, T. A. (2007). Evaluation of diagnostic criteria for panic attack using item response theory: Findings from the National Comorbidity Survey in USA. Journal of Affective Disorders, 104, 197-201.
  • Chen J, Nakano Y, Ietsugu T, Ogawa S, Funayama T, Watanabe N, Noda Y & Furukawa TA (2007). Group cognitive behavior therapy for Japanese patients with social anxiety disorder: preliminary outcomes and their predictors. BMC Psychiatry, 7, 69.

翻訳

  • 家接哲次監訳(2018)『ティーンのためのマインドフルネス・ワークブック』、間藤萌訳、金剛出版
  • 家接哲次訳(2013)『マインドフルネス・ストレス低減法ワークブック』、金剛出版
  • 家接哲次訳(2010)『キーポイントで学ぶ マインドフルネス認知療法』、大野裕監修、創元社
社会的活動/所属学会/実務上の顕著な成果等
  • 日本認知療法学会
  • 日本心理学会
  • 日本心理臨床学会
  • 日本スポーツ心理学会
  • 日本マインドフルネス学会